دمپر بین کانال

دمپر بین کانال

به وسیله ی دمپر بین کانال می توان دبی جریان هوای درون کانال یا پشت دریچه هوا را در هود صنعتی تنظیم و یا قطع نمود.
دمپر بین کانال از یک یا چند پره در ساختار خود تشکیل شده است. پره ها توسط اهرم های خاص و بهم متصل با دو نوع دستگیره دستی و موتورالکتریکی حرکت می کنند. با چرخش این پره ها دمپر امکان کنترل و تنظیم میزان عبور هوا را پیدا می کند. در ادامه به انواع دمپرها اشاره کرده و توضیح مختصری در رابطه با آنها خواهیم داد.

انواع دمپرهای بین کانالی :

دمپر ضد حریق
دمپر هوابر
دمپر بادی (بالانس دمپر)
دمپر 7 و 8
دمپر مدل موازی
دمپر کانال گرد
دمپر پشت دریچه گرد(پروانه ای)

دمپر ضد حریق

از این دمپر جهت استفاده در زمان آتش سوزی برای مسدود شدن مسیر کانال مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد آن به اینصورت است که توسط فیوزهای مخصوص زمان آتش سوزی بصورت خودکار عمل کرده و باعث انسداد مسیر ورود و خروج هوا می شود. بدین صورت از انتشار حریق در مسیر کانال جلوگیری می نماید.

 

دمپر مدل موازی

این دمپر صرفا برای انسداد یا باز کردن جریان هوا استفاده می شود. دارای دو نوع دستگیره ی دستی و دستگیره تنظیم برقی است.

 

دمپر هوابر

جهت کنترل میزان هوای ورودی یا خروجی از داخل یا خارج کانال یا دریچه هوا

 

دمپر پشت دریچه گرد

این دمپر به منظور نصب پشت دریچه های گرد و به جهت تنظیم هوای خروجی کانال از دریچه گرد است. دارای دو نوع پروانه ای و نیم صفحه ای می باشد.

 

دمپر 7 و 8

این نوع دمپر به دو صورت پره تک جداره و دو جداره با دستگیره دستی وموتوری به تولید رسیده است. برای نصب بر روی دستگاه های هواساز در دو طرح موازی ومتقابل کاربرد دارد.از موارد استفاده آن میتوان به ساختمانهای مسکونی تجاری واداری بیمارستانی و پالایشگاهی اشاره کرد.

 

دمپر بادی

دمپر بادی یک طرفه عمل می کند و در پشت هواکش مکنده در هود صنعتی قرار می گیرد.
دمپر بادی به این صورت عمل می کند که : هنگام روشن بودن هواکش پره های آن با فشار هوای هواکش بشکل خودکار عمل می کند مسیر خروج هوا را باز می کند و چون پره های دمپر با کمک اهرم به یکدیگر اتصال پیدا کرده اند با خاموش شدن هواکش و کم شدن فشار هوای مکنده این پره ها،  همزمان دمپر را به حالت مسدود درمی آورند که از بیرون به درون کانال هوا وارد نشود.

مقالات هود صنعتی ، دریچه کولر ، روش های طراحی کانال کولر را در سرین هود مطالعه کنید.