اجزا تشکيل‌دهنده هود

اجزا تشکيل‌دهنده هود

در این مقاله قصد داریم اجزا تشکیل دهنده هواکش آشپزخانه که به اصطلاح هود گفته می شود را عنوان نماییم. البته هود صنعتی نیز دارای سیستم مشابه می باشد و فقط در اندازه و نوع مواد متفاوت می باشند.

فيلتر

فیلتر هود ها ، مقدار زيادي از چربي و گرد و غباري که گاهي وارد کانال هواکش مي‌شود را به خود جذب مي‌ کنند. چنانچه به هر علتی امکان نصب هواکش براي شما فراهم نشد، از فيلترهاي زغالي استفاده نمایید. اين نوع از فيلتر ها گرد و غبار و چربي را بهتر به خود جذب مي‌کنند. هرچند به اندازه هود هاي داراي هواکش موثر نيستند اما به هر حال موجب پاک‌تر شدن هوای آشپزخانه می شوند.
فيلتر های آلومینیومی طول عمر زيادی دارند .در صورتی که همراه با فيلتر زغالی استفاده شوند مي‌توانند بسيار کاربردی باشند.
فيلترهاي چربی فقط چربی را جذب می کنند . فيلترهاي زغالی جاذب بوهای نامطبوع هستند ولی به تنهایی کارآمدی چندانی ندارند.
تمامی هود ها از جمله هود صنعتی دارای فیلتر می باشند.

حسگر دود و گاز

برخي از هودها به حسگرهايی مجهز هستند که اجازه می دهد قدرت مکش هود با مقدار آلودگی موجود در هوا هماهنگ شود.

روشنایی

بخش روشنایی تقريبا در تمامی هود های آشپزخانه موجود است. هود ها به لامپی هالوژنی مجهز می باشند و باعث می شوند تا دید بهتری بر روی اجاق گاز و غذايتان داشته باشید.

کليد تنظیم دور موتور

هودها دارای سه سرعت می باشند. این سرعت ها ميزان قدرت دور موتور بر اساس ميزان آلودگی هوا را تنظيم می نمایند. براي آزمایش و سنجش قدرت مکش يک هود ، می توانید يک ورق کاغذ يا تکه‌ای نخ را زير آن قرار دهيد و مقدار قدرت آنرا بیازمایید. این سیستم در هود صنعتی نیز موجود می باشد.

مکان مناسب جهت نصب نمودن هود

بطور قطع بالای اجاق گاز و در فاصله حدود 50 تا 70 سانتیمتری آن ، مناسب ترین مکان برا نصب هود آشپزخانه می باشد. هودهای معمولی کارآمدتر از نسل جديد هودهای شومينه‌ای و هود های جزيره‌ ای هستند.

تمیز کردن هود

داخل هود آشپز خونه فضايی برای رشد کپک ‌ها و باکتری ‌ها می باشد. به این دلیل که هود آلودگی های هوا را به سمت خود می کشد. می بایست حداقل ماهی يک بار، هود آشپزخانه و دریچه هوا آن نظافت و کاملا تمیز شود.

برای مطالعه مقاله ای در رابطه با کولر آبی و دریچه کولر کلیک نمایید.