فیلترهای چربی گیر

فیلترهای چربی گیر

چربی گیر چیست؟

چربی گیر دستگاهی است که عمل جداسازی روغن و چربی از مایعات خارج شده از رستوران، آشپزخانه ، تالار ، قنادی و سایر اماکن عمومی و اداری و تجاری را انجام میدهد که از آن تحت عنوان چربی گیر فاضلاب یاد می شود. همانطور که فیلتر هود صنعتی چربی هوا را جذب می کند این دستکاه نیز چربی های مایعات را جذب می کند.

روغن های گیاهی و حیوانی یکی از مواد اصلی در پخت غذا به شمار می آیند.

در فرآیند پخت غذا کارهایی مثل آبکشی غذا و خوراکهای چرب و برنج ها، شست و شوی ظروف آشپزخانه و نیز کفشویی آشپزخانه موجب تولید حجم قابل توجهی پساب چرب می گردد که این پساب، معمولا حاوی چربی، روغن و پسماندهای غذا بوده و در زمره پساب ها و فاضلاب های چرب دسته بندی می گردد.

 

چرا باید از چربی گیر استفاده شود؟

از دلایل اصلی استفاده از فیلترهای چربی گیر میتوان به رعایت بهداشت و مراقبت از محیط زندگی مان اشاره کرد زیرا با آلوده شدن هوا به میزان زیادی گرد و غبار و ذرات چربی از طریق پنجره و دریچه کولر وارد محیط های بسته میگردد که راه حل آن استفاده از دریچه هوا، دستگاه تصفیه کننده هوا، هود( هود آشپزخانه برای محیط زندگی و هود صنعتی برای استفاده در رستوران ها و همچنین محیط های صنعتی) و نیز دستگاه چربی گیر میباشد زیرا عدم استفاده از چربی گیر موجب ورود پساب های چرب به فاضلاب می شود که ورود آنها به شبکه جمع آوری فاضلاب موجب رسوب ذرات چربی و روغن در دیواره لوله ها و اتصالات و مطمئنا گرفتگی اتصالات خواهد شد.

موضوع قابل بحث دیگر این است که در خیلی از رستوران های بین شهری پساب آشپزخانه را به درون چاه تخلیه می کنند.

این کار موجب گرفتگی روزنه های دیواره چاه و در نهایت کاهش قدرت جذب چاه می گردد.
در نتیجه استفاده از چربی گیر جهت جداسازی و حذف ذرات چربی و روغن از پساب، قبل از ورود به شبکه فاضلاب امری ضروری می باشد .

همانطور که برای پاکسازی هوا از ذرات چربی در هود صنعتی از فیلتر چربی استفاده می شود، برای جدا کردن ذرات چربی و روغن از فاضلاب آشپزخانه و رستوران ها باید پیش از ریختن فاضلاب به شبکه اصلی و یا تخلیه به چاه از یک عدد چربی گیر استفاده نمود.